Skip to main content

Η εκπαίδευση μαθητών με κινητική αναπηρία: ψηφιακές εφαρμογές και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για την κοινωνική ζωή και την αυτόνομη διαβίωση


Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Δυνατότητα εγγραφής και παρακολούθησης

H εγγραφή στο μάθημα είναι δωρεάν και αποκτάτε πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος!


Σχετικά με το μάθημα

Το μάθημα αποτελείται ένα πλαίσιο αναφοράς για τον/την εκπαιδευτικό και περιλαμβάνει τη θεωρητική τεκμηρίωση αναφορικά με την κινητική αναπηρία, τα είδη κινητικής αναπηρίας και τις προτεινόμενες παρεμβάσεις καταδεικνύοντας την εξέχουσα θέση της υποστηρικτικής τεχνολογίας. Δομείται σε 3 μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει το θεωρητικό πλαίσιο και τις προτεινόμενες παρεμβάσεις για την εκπαίδευση των εν λόγω μαθητών στην αυτοφροντίδα, την ανεξάρτητη διαβίωση και τη διαχείριση συναισθημάτων, οι οποίες συνίστανται από μια σειρά δραστηριοτήτων που η κάθε μία εξυπηρετεί συγκεκριμένους στόχους που περιγράφονται αναλυτικά. Στο δεύτερο μέρος περιλαμβάνονται παρεμβάσεις που αφορούν στην κοινωνική ζωή και την εξερεύνηση του περιβάλλοντος και προτείνονται οι απαιτούμενες υποστηρικτικές τεχνολογίες για την εκπαίδευση των εν λόγω μαθητών και την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής τους. Το τρίτο μέρος περιλαμβάνει τις ψηφιακές εφαρμογές με θεματικές που υποστηρίζουν την εκπαίδευση σε θεματικές που συνδέονται με την καθημερινότητα του παιδιού στο σχολείο, αλλά και στο σπίτι και αφορούν στην αυτοφροντίδα, τα συναισθήματα, την κυκλοφοριακή αγωγή, την εξερεύνηση του περιβάλλοντος, την αυτόνομη διαβίωση εντός και εκτός σχολείου. Κάθε ενότητα προσφέρει ένα περιβάλλον μάθησης αναλυτικό, διερευνητικό και βιωματικό. Λειτουργεί ως μέσο επικοινωνίας και προσέγγισης του φυσικού περιβάλλοντος του μαθητή/της μαθήτριας. Η εφαρμογή περιλαμβάνει αλληλεπιδραστικές δραστηριότητες που μπορούν να εκτελεστούν και ατομικά και ομαδικά με εικονικές επισκέψεις των μαθητών/μαθητριών στη γειτονιά και στην πόλη. Ενδεικτικές θεματικές των δραστηριοτήτων είναι: - Προετοιμασία πρωινού - Πλύσιμο σώματος και φροντίδα δοντιών - Ντύσιμο - Συναισθήματα - Μαθαίνω να μετακινούμαι με τα μέσα μεταφοράς - Επίσκεψη σε κατάστημα ρούχων - Χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς - Παιχνίδι στην παιδική χαρά - Πάρτι γενεθλίων ως καλεσμένος/η - Πάρτι γενεθλίων ως οικοδεσπότης/οικοδέσποινα - Επίσκεψη σε μουσείο - Επίσκεψη σε θέατρο - Επίσκεψη σε οδοντίατρο


To υλικό αυτό απευθύνεται:

  • Μαθητές με κινητική αναπηρία

  • Εκπαιδευτικούς

  • Γονείς

  • Κάθε εμπλεκόμενο με την εκπαιδευτική διαδικασία (Εργοθεραπευτή, Λογοθεραπευτή)


Στόχοι

  • Η κατανόηση της φύσης της κινητικής αναπηρίας και της χρήσης της υποστηρικτικής τεχνολογίας

  • Η υποστήριξη του έργου των εκπαιδευτικών και της μαθησιακής διαδικασίας με την παροχή κατάλληλου υλικού και γνώσεων για την υλοποίηση στόχων του Π.Σ.

  • Η προώθηση της ισότητας στην εκπαίδευση μέσω της δημιουργίας ίσων ευκαιριών συμμετοχής και ανάπτυξης βασικών δεξιοτήτων μαθητών με ΔΑΦ

  • Η υποστήριξη γονέων ή και άλλων εμπλεκομένων στην εκπαίδευση μαθητών με κινητική αναπηρία.

Ο γενικός σκοπός είναι η δημιουργία ενός ευχάριστου λογισμικού με ιστορίες στις οποίες θα εμπλέκεται ο/η μαθητής/μαθήτρια και θα ενθαρρύνεται να ασχοληθεί με πραγματικές δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, στις οποίες η κινητική αναπηρία ενδεχομένως να βάζει εμπόδια. Μέσω αυτών οι μαθητές/τριες αναπτύσσουν:

  • την κριτική του/της ικανότητα

  • δεξιότητες επικοινωνίας

  • αξιολόγηση των αναγκών τους

  • την ικανότητα επιχειρηματολογίας

  • τρόπους καλής συμπεριφοράς

  • τη φαντασία

  • την αναγνώριση χρονικής ακολουθίας γεγονότων

  • ικανότητα να διαχειρίζεται χρήματα

  • την ικανότητα μαθηματικών υπολογισμών

  • την εικόνα εαυτού

  • λεξιλόγιο της καθημερινής ζωής


Το μάθημα με μια ματιά - Συνοπτική παρουσίαση

Εδώ μπορείτε να δείτε τις ενότητες και υποενότητες του μαθήματος καθώς και το περιεχόμενό του συνοπτικά

Ενότητες του ΜαθήματοςΕνότητες του Μαθήματος

Συνοπτική Παρουσίαση του Μαθήματος Συνοπτική Παρουσίαση του Μαθήματος

Ενότητες του ΜαθήματοςΠαρουσίαση του Μαθήματος


Προαπαιτούμενα

Δεν υπάρχει κάποιο βασικό προαπαιτούμενο για την παρακολούθηση του μαθήματος. Το μάθημα είναι ελεύθερο για όλoυς και όλες τους εμπλεκόμενους και εμπλεκόμενες στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διδασκαλία, φοιτητές, ερευνητές, γονείς.


Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν εγκαταστήσει στον υπολογιστή τους την εφαρμογή Εξερευνώ το περιβάλλον μου. Οι ελάχιστες απαιτήσεις είναι:

  • Επεξεργαστή Pentium Core Duo

  • Μνήμη 2GB

  • Ανεξάρτητη κάρτα γραφικών

  • Windows 7 ή νεότερο

  • Ηχεία

  • Aνάλυση οθόνης 1024x768


Ειδικοί Εμπειρογνώμονες - Συγγραφείς του μαθήματος

Γιάννης Μπουσδούνης

Γιάννης Μπουσδούνης
Δάσκαλος στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Βιογραφικό

Ο Γιάννης Μπουσδούνης είναι δάσκαλος στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση την οποία υπηρετεί για 23 χρόνια από διάφορες θέσεις (Τμήμα Ένταξης, ΚΔΑΥ-ΚΕΔΔΥ, Δ/ντής Ειδικού Σχολείου για μαθητές με κινητική αναπηρία) και τα τελευταία χρόνια είναι Προϊστάμενος του 2ου Κ.Ε.Σ.Υ. Γ΄ Αθήνας. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στις «Επιστήμες Αγωγής – Εκπαιδευτική Τεχνολογία» και Επιμορφωτής Β΄ Επιπέδου στο έργο «Επιμόρφωση Εκπ/κών στη χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία». Διαθέτει πλούσια επιμορφωτική δράση σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών σε θέματα ειδικής εκπαίδευσης ή/και νέων τεχνολογιών, έχοντας διδάξει στα Μεταπτυχιακά Προγράμματα «Σχολική συμβουλευτική και Καθοδήγηση» και «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ και σε επιμορφωτικά προγράμματα του ΕΚΠΑ, του Πανεπιστημίου Αιγαίου, του ΙΤΥΕ - Διόφαντος και του ΙΕΠ.

Γιώργος Μπούρχας

Γιώργος Μπούρχας
Διευθυντής ΣΜΕΑΕ

Βιογραφικό

Ο Γιώργος Μπούρχας είναι δάσκαλος στην Ειδική Αγωγή και έχει διδάξει επί σειρά ετών σε δημοτικά σχολεία της τυπικής εκπαίδευσης, σε τμήματα ένταξης καθώς και σε ΣΜΕΑΕ. Υπηρετεί στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο για παιδιά με εγκεφαλική παράλυση στις εγκαταστάσεις της ΕΠΣ στην Αργυρούπολη για δέκα έξι συναπτά έτη εκ των οποίων τα τελευταία δέκα χρόνια από τη θέση του Διευθυντή. Το ενδιαφέρον του εστιάζεται κυρίως στην ένταξη των μαθητών/τριών στο τυπικό σχολείο καθώς και στην αναγκαιότητα ανάπτυξης ψηφιακών εφαρμογών και αξιοποίησης της Υποστηρικτικής Τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Υλοποίησε επί σειρά ετών προγράμματα συνεκπαίδευσης που αφορούσαν ευαισθητοποίηση μαθητών και εκπαιδευτικών, κοινές δράσεις (αθλητικές, μουσικές, καλλιτεχνικές), συνδιδασκαλίες, και ένταξη μαθητών/τριών στο σχολείο της τυπικής εκπαίδευσης. Έχει συμμετάσχει στην εφαρμογή Eρευνητικών Προγραμμάτων που αφορούσαν μαθητές με εγκεφαλική παράλυση, τα αποτελέσματα των οποίων παρουσιάστηκαν σε ημερίδες και συνέδρια. Συμμετείχε με εισηγήσεις ως επιμορφωτής σε πανελλήνια επιστημονικά συνέδρια με διεθνή συμμετοχή, αναφορικά με τα εκπαιδευτικά προγράμματα μαθητών με αναπηρία και ειδικότερα μαθητών/τριών με κινητική αναπηρία. Υπήρξε επιμορφωτής σε προγράμματα του ΙΕΠ, , ΠΕΚ, ΝΕΛΕ και Δήμων που οργανώθηκαν από τους αντίστοιχους φορείς. Επιπρόσθετα, έχει συμμετοχή σε συγγραφή άρθρων που αφορούν την εκπαίδευση μαθητών/τριών με αναπηρία.


Δωρεάν Παρακολούθηση

H παρακολούθηση του μαθήματος είναι δωρεάν και αποκτάτε πρόσβαση σε όλο το υλικό του μαθήματος (βιντεοδιαλέξεις, ασκήσεις και εργασίες).


Βεβαίωση Παρακολούθησης

Για να λάβετε βεβαίωση παρακαλούθησης πρέπει να έχετε ολοκληρώσει με επιτυχία τις ερωτήσεις αξιολόγησης του μαθήματος και ο τελικός μέσος όρος της βαθμολογίας του συνόλου των ενοτήτων πρέπει να είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 60%.


Συχνές Ερωτήσεις

Τι έκδοση περιηγητή ιστού (browser) μπορώ να χρησιμοποιήσω?

Η πλατφόρμα Open edX platform λειτουργεί καλύτερα με τις τελευταίες εκδόσεις Chrome, Firefox ή Safari, ή με τον Internet Explorer έκδοσης και πάνω.

Δείτε τη λίστα με τους υποστηριζόμενους περιηγητές για τις πιο πρόσφατες πληροφορίες.

Εγγραφείτε