Skip to main content

Εκπαίδευση τυφλοκωφών μαθητών μέσω της απτικής νοηματικής επικοινωνίας


Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Δυνατότητα εγγραφής και παρακολούθησης

H εγγραφή στο μάθημα είναι δωρεάν και αποκτάτε πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος!


Σχετικά με το μάθημα

Το μάθημα αποσκοπεί στην παροχή των κατάλληλων γνώσεων, εκπαιδευτικών υλικών και μέσων για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκομένων στην εκπαίδευση μαθητών με τυφλοκώφωση, με πολλαπλές αναπηρίες και σοβαρά προβλήματα όρασης, αλλά και ευρύτερα μαθητών για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων των οποίων, επιλέγονται συστήματα εναλλακτικής επικοινωνίας. Ειδικότερα, η ετερογένεια στον πληθυσμό των μαθητών με πολλαπλές αναπηρίες και σοβαρά προβλήματα όρασης καθιστά σημαντική τόσο την εμβάθυνση της κατανόησης των δυνατοτήτων και των αναγκών των παιδιών όσο και την παροχή πληροφοριών στον/στην εκπαιδευτικό για τη δημιουργία του κατάλληλου εκπαιδευτικού και επικοινωνιακού περιβάλλοντος. Με τη δημιουργία του παρόντος εκπαιδευτικού υλικού αναγνωρίζεται η διαφοροποιημένη αλληλουχία ανάπτυξης ανάμεσα στα παιδιά με πολλαπλές αναπηρίες και σοβαρά προβλήματα όρασης, εξαιτίας της επιρροής που οι αισθητηριακές δυσκολίες, σε συνδυασμό με άλλη/ες διαταραχή/ές, ασκούν στην κοινωνική, επικοινωνιακή, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θεμελιώνεται πάνω στους βασικούς πυλώνες της σωματογνωσίας και της απτικής νοηματικής επικοινωνίας. Από τη λίστα επικοινωνίας MacArthur (Fenson et al., 1993) πραγματοποιήθηκε επιλογή στις έννοιες και στην κατηγοριοποίησή τους σε 14 θεματικές ενότητες (το σώμα μου, τα αντίθετα, ατομική υγεία, τα ρούχα, κανόνες φαγητού, η διατροφή, τα συναισθήματα, η τάξη μας, η γειτονιά μας, η οικογένεια, τα παιχνίδια, τα ζώα, τα μέσα μεταφοράς, ο καιρός αλλάζει). Κάθε έννοια παρουσιάζεται σε ηλεκτρονική μήτρα, ώστε να είναι δυνατή η αναπαραγωγή της εικόνας σε απτική μορφή (piaf, thermoform).Παράλληλα, παρατίθεται υπόδειγμα της απτικοποιημένης έννοιας (piaf), video (Online Λεξικό Εννοιών στην ΕΝΓ: https://www.prosvasimo.gr/el/onlne-lexikoennoiwn), όπου υποδεικνύεται η σωστή εκφορά κάθε νοήματος, και οδηγίες για την εκφορά του απτικού νοήματος. Επιλεγμένες έννοιες έχουν παραχθεί και σε ξύλινη μήτρα, με σκοπό την ανθεκτικότητα της μήτρας και τη διττή χρήση της ως μήτρας και ως επικοινωνιακού απτικού παιχνιδιού (ενσφήνωμα). Με αυτόν τον τρόπο, παράγεται ένα ανθεκτικό εκπαιδευτικό υλικό εννοιολογικής δόμησης και εμπλουτισμού του λεξιλογίου, πολυεπίπεδα προσβάσιμου από τα παιδιά με σοβαρά προβλήματα όρασης, πολλαπλές αναπηρίες και τυφλοκώφωση. Για κάθε έννοια, προτείνονται βιωματικές και πολυαισθητηριακές διαθεματικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, δομημένες και οργανωμένες σένα σταθερό και επαναλαμβανόμενο σχήμα, που ενισχύουν την εννοιολογική δόμηση και τη διεύρυνση του επικοινωνιακού λεξιλογίου.
Tο μάθημα εμπλουτίζεται με ψηφιακές εφαρμογές και βίντεο που καλύπτουν τις θεματικές ενότητες.


To υλικό αυτό απευθύνεται:

  • Σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ειδικότερα σε όσους εμπλέκονται στην εκπαίδευση και ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων μαθητών με τυφλοκώφωση, με πολλαπλές αναπηρίες και σοβαρά προβλήματα όρασης, αλλά και ευρύτερα μαθητών για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων των οποίων, επιλέγονται συστήματα εναλλακτικής επικοινωνίας.

  • Σε γονείς και θεραπευτές που ασχολούνται με την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία και ειδικότερα σε όσους εμπλέκονται στην εκπαίδευση και ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων μαθητών με τυφλοκώφωση, με πολλαπλές αναπηρίες και σοβαρά προβλήματα όρασης, αλλά και ευρύτερα μαθητών για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων των οποίων, επιλέγονται συστήματα εναλλακτικής επικοινωνίας.


Στόχοι

  • Η υποστήριξη του έργου των εκπαιδευτικών και της μαθησιακής διαδικασίας με την παροχή κατάλληλου υλικού για την υλοποίηση στόχων του Π.Σ. που εστιάζουν στην ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων σε μαθητές με τυφλοκώφωση, με πολλαπλές αναπηρίες και σοβαρά προβλήματα όρασης, αλλά και ευρύτερα μαθητές για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων των οποίων, επιλέγονται συστήματα εναλλακτικής επικοινωνίας.

  • Η προώθηση της ισότητας στην εκπαίδευση μέσω της δημιουργίας ενός προσβάσιμου επικοινωνιακού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, το οποίο δύναται να παρέχει σε κάθε μαθητή/τρια τη δυνατότητα να αναπτύξει τις επικοινωνιακές του/της δεξιότητες μέσα από εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας και να μπορεί να εκφράζει τις επιθυμίες, τις ανάγκες και τις επιλογές του/της.

  • Η παροχή των κατάλληλων εφοδίων στους/στις εκπαιδευτικούς για το σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων με στόχο την ανάπτυξη και διεύρυνση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων.

  • Η υποστήριξη γονέων ή και άλλων εμπλεκομένων στην εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες γενικότερα.


Το μάθημα με μια ματιά - Συνοπτική παρουσίαση

Εδώ μπορείτε να δείτε τις ενότητες και υποενότητες του μαθήματος καθώς και το περιεχόμενό του συνοπτικά.

Ενότητες του Μαθήματος
Ενότητες του Μαθήματος

Συνοπτική Παρουσίαση του Μαθήματος
Συνοπτική Παρουσίαση του Μαθήματος


Προαπαιτούμενα

Δεν υπάρχει κάποιο βασικό προαπαιτούμενο για την παρακολούθηση του μαθήματος. Το μάθημα είναι ελεύθερο για όλoυς και όλες τους εμπλεκόμενους και εμπλεκόμενες στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία, φοιτητές, ερευνητές, γονείς.


Ειδική Εμπειρογνώμονας - Συγγραφέας του μαθήματος

Μαρία Ζέζα

Μαρία Ζέζα
Δασκάλα Ειδικής Αγωγής

Βιογραφικό

Η Μαρία Ζέζα είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και εργάζεται ως δασκάλα Ειδικής Αγωγής. Από το 2006 είναι Προϊσταμένη στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τυφλοκωφών Καλλιθέας. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών (Tίτλος διατριβής: Εικόνα σώματος και προβλήματα μάθησης σε τυφλοκωφά παιδιά) και Πτυχιούχος Master of Education in Special Educational Needs, University of Leeds (UK). Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια εξειδίκευσης σε συστήματα εναλλακτικής επικοινωνίας και εκπαίδευσης (ΜΑΚΑΤΟΝ, Βraille, επάρκεια στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, PECS, Sensory Integration, TEACCH). Παράλληλα, έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε επιμορφωτικά σεμινάρια και συνέδρια με θέματα σχετικά με την ειδική αγωγή. Επιπρόσθετα έχει συμμετάσχει σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα (erasmus+). Δημοσιεύσεις σε πρακτικά συνεδρίων και συγγραφικό έργο σε συνάφεια με την ειδική αγωγή και εκπαίδευση περιλαμβάνουν: Ζέζα, Μ. (2004) Τυφλοκώφωση (ΕΠΕΑΚ: «Βελτίωση των συνθηκών ένταξης στο εκπαιδευτικό σύστημα ατόμων με πολλαπλές αναπηρίες», το οποίο εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Ειδικής και Θεραπευτικής Αγωγής (ΕΡ.Ε.Θ.Α.) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), Γεωργουλά Α., Ζέζα, Μ. & Κατσούλης Φ. (2015). Η Διαφοροποίηση της διδασκαλίας για μαθητές με πολλαπλές αναπηρίες, Αθήνα, ΙΕΠ https://ed.prosvasimo.gr/educational-material/odhgoi-diaforopoihshs-159.


Δωρεάν Παρακολούθηση

H παρακολούθηση του μαθήματος είναι δωρεάν και αποκτάτε πρόσβαση σε όλο το υλικό του μαθήματος (βιντεοδιαλέξεις, ασκήσεις και εργασίες).


Βεβαίωση Παρακολούθησης

Για να λάβετε βεβαίωση παρακαλούθησης πρέπει να έχετε ολοκληρώσει με επιτυχία τις ερωτήσεις αξιολόγησης του μαθήματος και ο τελικός μέσος όρος της βαθμολογίας του συνόλου των ενοτήτων πρέπει να είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 60%.


Συχνές Ερωτήσεις

Τι έκδοση περιηγητή ιστού (browser) μπορώ να χρησιμοποιήσω?

Η πλατφόρμα Open edX platform λειτουργεί καλύτερα με τις τελευταίες εκδόσεις Chrome, Firefox ή Safari, ή με τον Internet Explorer έκδοσης και πάνω.

Δείτε τη λίστα με τους υποστηριζόμενους περιηγητές για τις πιο πρόσφατες πληροφορίες.

Εγγραφείτε